Budowa obiektu trwała dwa lata i trzy miesiące. Inwestycja przeprowadzana była w czasach trudnych gospodarczo. Prace rozpoczęły się w trakcie pandemii COVID-19, a ich ostatnia faza prowadzona była podczas trwającej wojny w Ukrainie. Koszty budowy Centrum Przesiadkowego wyniosły 200 mln zł. Na ten cel miasto pozyskało 129,5 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Inwestycję wykonało konsorcjum firm Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Natomiast wykonawcą konstrukcji stalowych była firma Konstrukcje Stalowe KZ.
Oficjalne otwarcie obiektu odbędzie się w sobotę, 10 grudnia o godzinie 14. W programie imprezy przewidziano m.in. wystawę nowoczesnych i zabytkowych autobusów, symulatory jazdy samochodem i przegubowcem, próbę motoryzacyjnych umiejętności w strefie bezpiecznej jazdy oraz koncert Sary James, finalistki amerykańskiej edycji show „America’s Got Talent”, który odbędzie się o godz. 17.00. Oprócz tego osoby zainteresowane mogą z przewodnikiem zwiedzić kompleks. Zapisy chętnych ruszą 1 grudnia na stronie: otwieramycp.gliwice.eu.
Nowoczesne wykończenie centrum przesiadkowego
W trakcie budowy zmodernizowano m.in. istniejący tunel podziemny, który łączy gliwicki dworzec PKP z ulicami Składową i Tarnogórską. Dobudowano do niego stylistycznie spójną podkreśloną pasmami LED odnogę, wyprowadzającą podróżnych schodami, ruchomymi chodnikami lub przeszkloną windą do trzech stref naziemnych Centrum Przesiadkowego. Przy obiekcie wybudowano zamykany boks na 10 jednośladów, wiatę na 24 rowery i stację naprawczą, autobusowej z licznymi stanowiskami dla przegubowców Zarządu Transportu Metropolitalnego (ZTM) i pojazdów przewoźników prywatnych oraz obsługi pasażerskiej.
Na parterze budynku głównego stworzono m.in.: punkt obsługi podróżnych korzystających z usług ZTM, komfortową poczekalnię z siedziskami, stolikami i multimedialną tablicą wyświetlającą rozkłady jazdy, strefę toalet, a także pomieszczenia socjalne. Kolejną poczekalnię, która znajduje się piętro wyżej, wyposażono w słupkowe ładowarki urządzeń elektronicznych (z gniazdem 230 V, gniazdami USB oraz ładowarką indukcyjną). Na tej kondygnacji powstały też 4 pomieszczenia pod komercyjne usługi np. lokale gastronomiczne oraz wydzielono zamkniętą strefa wypoczynku dla kierowców linii dalekobieżnych.
Z myślą o podróżujących z ograniczeniami ruchowymi
Na terenie Centrum Przesiadkowego zlikwidowano bariery architektoniczne i wprowadzono różnorodne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Obok przeszklonej windy, wykonano ponad 2,5 km wewnętrznych i zewnętrznych ścieżek naprowadzających osoby niewidome i słabowidzące. Zainstalowano również systemy drzwi otwieranych fotokomórką, a także oznakowano poszczególne obiekty i pomieszczenia tabliczkami z wypukłym teksem oraz alfabetem Braille’a. Kontrastowym kolorem oznaczono również powierzchnie szklanych drzwi, krawędzie pierwszego i ostatniego stopnia w ciągach schodów oraz podwójny ruchomy chodnik działający w wyjściu do strefy autobusowej.
Dzięki współpracy z Polskim Związkiem Niewidomych, na obszarze Centrum Przesiadkowego wyznaczono ponadto 7 newralgicznych miejsc pod żółto-czarne, dotykowe tyflomapy dla osób niewidomych i słabowidzących. Zawierają one podkreślone wypukłościami i alfabetem Braille’a schematy poruszania się po kompleksie. Przy wejściu do tunelu dworcowego od strony ul. Tarnogórskiej i przy jego połączeniu z nową odnogą stanęły tyflomapy. Urządzenia będą nawigować, jak bezpiecznie przejść z dworca PKP do budynku głównego CP oraz poszczególnych stanowisk autobusowych.
Centrum Przesiadkowe sprzyjające ekologii
W rozwiązaniach budowlanych nie zabrakło też inteligentnych, ekologicznych i sprzyjających oszczędnościom rozwiązań typu "smart city". Na zadaszeniach peronowych wykonano np. ultra wydajną, złożoną z prawie tysiąca paneli instalację fotowoltaiczną, która zasila m.in. ponad 700 energooszczędnych LEDów. W centralnej części kompleksu wykorzystano nowoczesne, ekologiczne rozwiązanie: okładziny z płyt elewacyjnych na bazie cementu fotokatalitycznego, który dzięki dłuższemu funkcjonowaniu będą zmniejszać w powietrzu stężenia szkodliwych substancji. Okładziny będą wykazywać także właściwości antybakteryjne i samoczyszczące.
Wokół gliwickiego Centrum Przesiadkowego posadzono m.in. 130 drzew różnych gatunków, 9 tys. krzewów liściastych i iglastych oraz ponad 400 pnączy. Roślinność obniży gorącym latem temperaturę otoczenia, pochłonie zanieczyszczenia i zmniejszy hałas komunikacyjny.
Źródło: UM w Gliwicach
Może Cię zainteresować: