Za co płacę w SEO? Czyli,
kto i co musi zrobić, aby Twoja strona znalazła się na wysokiej
pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania?
Aby
mówić o kosztach
SEO oraz dowiedzieć
się, za co tak naprawdę musisz zapłacić, to najpierw należy
wyjaśnić czym jest pozycjonowanie. SEO to długofalowy proces
optymalizacji strony internetowej. Celem pozycjonowania jest
zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania
organicznego (czyli niepłatnego) dla określonych słów kluczowych.
Pomimo, że znalezienie
się w wyszukiwarce Google jest darmowe, to aby znaleźć się wysoko
i mieć wielu nowych Klientów należy ponieś koszty. Z
naszego doświadczenia
wiemy, że wskaźnik ROI, zawsze wykazuje zwrot z inwestycji.
Proces pozycjonowania skupia się na dostosowywaniu treści na
stronie internetowej, strukturze witryny i innych czynnikach, aby
spełnić wymagania algorytmów wyszukiwarek. Algorytmy te oceniają
witryny pod kątem jakości i odpowiedniości w kontekście
określonych zapytań wyszukiwania. Czynniki takie jak jakość
treści, liczba i jakość linków prowadzących do witryny, prędkość
ładowania strony oraz odpowiednia struktura witryny mają wpływ na
pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Wydaje
się proste? Niestety wcale takie nie jest dla osób, które nie mają
odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Pozycjonowania
nigdy nie przeprowadza jedna osoba, potrzeba kilku specjalistów z
dużą wiedzą, aby liczyć na satysfakcjonujące wyniki.
Najważniejsze
działania, jakie zostają podjęte w ramach skutecznego
pozycjonowania to:
- podpięcie strony do GSC oraz GA4, w celu mierzenia wyników strony;
- audyt, przygotowanie strategii oraz optymalizacja strony;
- dodanie wartościowego, zgodnego z wymaganiami SEO contentu;
- link building;
- analiza, raportowanie, wprowadzanie zmian.
W
każdej dobrej agencji marketingowej początek współpracy z
Klientem to opracowanie strategii marketingowej, która różni się
w zależności od wymagań i celów Klienta, budżetu przeznaczonego
na pozycjonowanie, aktualnej kondycji strony, branży i konkurencji.
Już w tym wypadku nad projektem pracuje kilka osób, które razem
szukają najlepszego rozwiązania.
Kolejnym
etapem jest przeprowadzenie audytu oraz optymalizacji (np. ustawienia
.htaccess i preferowanej domeny, ustawienie przyjaznych linków,
nadawanie meta description, sprawdzanie witryny pod kątem
przekierowań - w razie potrzeby wykorzystanie 301 lub 302, poprawa
pagespeeda, responsywność witryny i wiele innych). Bez wiedzy
technicznej oraz zasad programowania wprowadzenie tych zmian jest
niemożliwe.
Następny
krok to sprawdzenie
contentu oraz stworzenie content planu.
Treści, które umieszczone są na stronie muszą być wartościowe
dla użytkowników, dostarczać im prawdziwych, rzetelnych informacji
w sposób przyciągający ich uwagę oraz zachęcający do
skorzystania z usług danej firmy. Nie należy również zapominać o
tym, aby teksty były napisane zgodne z zasadami SEO – odpowiednie
rozmieszczenie nagłówków czy słów kluczowych ma tutaj ogromne
znaczenie dla botów Google, które wykonują indeksację.
Strona,
która ma wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, z pewnością ma
dobrze zaplanowane linkowanie zewnętrzne czyli link building. Jest
to dodatkowy koszt SEO, który jednak przynosi duże korzyści.
Linki prowadzące do strony, które pochodzą z innej wartościowej
strony, przekazują jej tzw link juice czyli moc strony. Warto
inwestować w linki z rzetelnych i dobrze prowadzonych stron, aby
wzmocnić pozycjonowanie.
Wiele
osób pewnie myśli, że na tym koniec. Przeprowadziliśmy audyt,
optymalizację, dodaliśmy wartościowe treści i linki, jednak praca
specjalisty SEO na tym się nie kończy. Cały czas monitoruje on
wyniki strony, za pomocą różnych programów (często płatnych),
aby jeszcze lepiej dostosowywać swoje działania.
Przedstawiliśmy
pokrótce, jak wygląda proces pozycjonowania. Wymaga on wiele czasu
i pracy wielu specjalistów, co pokazuje, że działania SEO nie mogą
być tanie i dobre. Pewnie
zastanawiasz się czy jest sens wydawać tyle na pozycjonowanie?
Wielu naszych Klientów może zdecydowanie potwierdzić, że warto,
bo jest to inwestycja, która zwraca się po pewnym czasie.
Ile
wydawać na SEO, aby widzieć efekty?
Na
to pytanie ciężko odpowiedzieć. Na wysokość kosztów za
pozycjonowanie ma wpływ wiele czynników. Najważniejszym z nich
jest konkurencja oraz to ile ona wydaje na SEO. Im większa kwota na
pozycjonowanie tym lepiej. Nie bez znaczenia jest również branża,
w której działasz. Czasem zdarza się tak, że konkurencja jest tak
mała, że wystarczy przeznaczyć małe środki na SEO, aby widzieć
pożądane rezultaty, czyli miejsce w ścisłej czołówce
wyszukiwarki Google. Jeśli Twój produkt jest innowacyjny i nie ma
drugiego takiego na rynku, to całkiem prawdopodobne, że szybko
wskoczysz na pierwszą pozycję na słowa kluczowe związane z Twoim
biznesem. Cena pozycjonowania jest również uzależniona od
początkowej sytuacji Twojej strony. Jeśli jest odpowiednio
zoptymalizowana, responsywna i ma dobre treści, to całkiem możliwe,
że będzie potrzeba tylko kilku zmian, aby podnieś jej pozycję.
Należy jednak pamiętać, że raz uzyskana wysoka pozycja nie
gwarantuje, że zostanie ona taka cały czas. SEO to proces, który
wymaga ciągłych zmian i przystosowywania się do coraz to nowszych
algorytmów Google.
Czy
tanie SEO ma sens?
Zdarzyło
Ci się, że zgłasza się do Ciebie agencja SEO, która obiecuje
wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania za bardzo niską
cenę, w dodatku w bardzo szybkim czasie? Obiecują złote góry.
Pewnie myślisz – czemu nie skorzystać z tak doskonałej oferty?
Nasze doświadczenie pokazuje, że strony, na których były
prowadzone działania SEO przez takie firmy po czasie notują bardzo
duże spadki. Firmy
takie kupują linki ze
stron o wątpliwej reputacji. Poprawne przeprowadzenie pozycjonowania
wymaga pracy wielu osób – programisty, grafika, copywritera,
specjalisty SEO, co już
generuje koszty dla agencji.
Dodatkowo
należy pamiętać o link buildingu, na który trzeba przeznaczyć
duże kwoty, aby miało sens. Nie
da się wykonać
pozycjonowania tanio i
dobrze.
Szukasz agencji marketingowej z nieszablonowym podejściem do pozycjonowania? Chcesz wiedzieć dokładnie, co dzieje się z Twoją stroną, jak zmienia się jej pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania oraz co jest na niej poprawiane? Zachęcamy do kontaktu z naszymi Doradcami Klienta, którzy dogłębnie wyjaśnią na czym polega proces pozycjonowania oraz przedstawią ofertę dopasowaną indywidualnie do Twoich potrzeb, zapraszamy!