Fundacja Wolność od Religii z siedzibą w Lublinie została zawiadomiona przez uczniów o nieprawidłowościach występujących w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 w Knurowie. Powód może wywołać wiele kontrowersji, bowiem uczniowie twierdzą, iż w ich szkole średniej stosowane są praktyki o charakterze wymuszania jednomyślności światopoglądowej.
Nieprawidłowości w ZSZ nr 2 w Knurowie?
Uczniowie uczęszczający do Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Knurowie stwierdzili, iż w szkole występują również nieprawidłowości w organizacji lekcji religii i etyki wyszczególniając m.in poniższe argumenty:
- "Okienka" spowodowane umieszczeniem katechezy między lekcjami obowiązkowymi
- Wymuszanie od uczniów niezapisanych na religię obecności w szkole nawet, gdy jest to pierwsza lub ostatnia godzina lekcyjna
- Nieprawidłowości w organizacji zastępstw (np. katecheza lub modlitwa na zastępstwie z przedmiotu obowiązkowego lub zastępstwa z przedmiotów obowiązkowych na katechezie, na której części uczniów ma prawa nie być)
- Wymuszanie oświadczeń o nieuczęszczaniu na zajęcia religii od uczniów nigdy niezapisanych
- Trudności w dostępie do lekcji etyki i dyskryminujący sposób organizacji tych lekcji (np. etyki uczy katecheta, lekcje są w bardzo późnych godzinach poprzedzone "okienkiem")
Co jeszcze było powodem pojawienia się ZSZ nr 2 w Knurowie na mapie (nie)równości w szkole?
Kolejnym powodem, który zadecydował o umieszczeniu Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Knurowie na mapie (nie)równości w szkole jest uczestnictwo w mszach, rekolekcjach, czy parareligijnych imprez szkolnych wyszczególniając m.in mszę w ramach szkolnych uroczystości np. z okazji rozpoczęcia roku szkolnego.
Uczniowe wskazali również, że nieprawidłowości dotyczą indoktrynujących lub wykluczających inicjatyw społecznych takich, jak np. jasełka, czy konkursy religijne, które wykluczają nieuczęszczających na religię.
Przemoc symboliczna?
Uczniowie, którzy postanowili umieścić ZSZ nr 2 w Knurowie na mapie (nie)równości w szkole dodali, że w placówce występuje przemoc symboliczna tłumacząc to faktem, iż w salach lekcyjnych wiszą krzyże.
Czym jest Fundacja Wolność od Religii?
- Fundacja Wolność od Religii podejmuje działania w odpowiedzi na praktyki o charakterze wymuszania jednomyślności światopoglądowej. Szczególnie wrażliwym obszarem jest szkolnictwo, gdzie spotykamy się z szeregiem działań o charakterze dyskryminacji, indoktrynacji i łamania wolności sumienia przedstawicieli mniejszości.
Szkoły wywierają presję na uczniów, by uczestniczyli w uroczystościach religijnych, a uroczystości szkolne zawierają elementy religijne jednego wyznania. Dyskryminacja i indoktrynacja występują w działaniach wychowawczych i edukacyjnych, włącznie z wystrojem szkół (np. dominacja treści religijnych w wystroju klas i korytarzy, tablica w stołówce utożsamiająca kulturę osobistą ucznia z modlitwą przed jedzeniem itp.).
Często dyskryminacja i wykluczenie związane są z organizowaniem na terenie szkół lekcji religii przy jednoczesnym realnym braku alternatywnych zajęć dla dzieci nieuczestniczących w tych lekcjach. Katecheza odbywa się zwykle pomiędzy innymi lekcjami i jest wpisywana na plany zajęć przed rozpoczęciem roku szkolnego. Lekcje etyki organizowane są w godzinach popołudniowych i wpisywane w plan uczniów nierzadko dopiero w ostatnich tygodniach września. - czytamy na stronie fundacji wolność od religi
Religia nie jest obowiązkowa
- Rodzice często nie są informowani, że religia i etyka to zajęcia nieobowiązkowe oraz że mogą zapisać dziecko na religię i etykę jednocześnie. Szkoły nie zapewniają rzetelnej i prawidłowej informacji o możliwości wyrażania woli w kwestii organizowania lekcji etyki. Dyrektorzy szkół nie postrzegają etyki jako równoprawnego i wartościowego przedmiotu nauki. Bywa, że nauczyciele etyki nie gwarantują braku indoktrynacji światopoglądowej. Najbardziej spektakularnym przejawem łamania tego standardu jest zatrudnianie katechetów i osób duchownych jako nauczycieli etyki. - zaznacza fundacja Wolność od religii
- Projekt Równość w Szkole - działania na rzecz praw mniejszości bezwyznaniowej ma na celu diagnozę, monitoring sytuacji i równouprawnienie mniejszości bezwyznaniowej w oświacie m.in. poprzez przeciwdziałanie indoktrynacji związanej z organizacją uroczystości szkolnych, założeniami i praktykami edukacyjnymi oraz wychowawczymi, a także zapobieganie nierównemu traktowaniu w szkole w obszarze wolności wyznania. Beneficjentem naszych działań są również mniejszości religijne, wszyscy, którzy spotykają się z praktykami wychowawczymi naruszającymi godność ucznia, prawa dziecka oraz prawa rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z własnym światopoglądem. Działania projektu mają na celu pogłębienie wiedzy rodziców i uczniów w zakresie ich konstytucyjnych praw, a także poprawienie asertywności tej grupy w kontaktach z nauczycielami oraz władzami oświatowymi. Naszym celem jest również poprawienie dostępu do lekcji etyki i promocja tego przedmiotu. - pisze fundacja Wolność od Religii