Uczelnia wydała dziesiątki milionów, ale warto było
To nie była ani tania, ani szybka inwestycja. Budowa dwóch całorocznych hangarów wraz z budynkiem administracyjno-szkoleniowym trwała dwa lata i pochłonęła 55 mln zł, z czego 40 mln zł stanowią środki własne Politechniki Śląskiej, a 15 mln zł pochodzi z dotacji.
– Wysiłek finansowy uczelni jest ogromny, ale było warto, ponieważ mamy perspektywę rozwoju – mówi prof. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej.
-
W nieodległym sąsiedztwie Politechniki Śląskiej powstaje fabryka
samolotów. Uczelnia kształci pilotów i mechaników lotniczych na
kierunku transport. Także na kierunku inżynieria lotnicza i
kosmiczna będą kształceni fachowcy, którzy – mam nadzieję –
zasilą kadrę projektantów, konstruktorów i wykonawców. Gliwice
były do tej pory znane głównie z dronów, w tej chwili otwiera się
nowy rozdział w zakresie produkcji małych samolotów – dodaje
rektor.
Od kilkunastu lat kształcą specjalistów dla lotnictwa
Kształcenie pilotów na Politechnice Śląskiej rozpoczęło się 15 lat temu. Później na uczelni zaczęto też szkolić mechaników lotniczych. Obecnie na tych specjalnościach uczelnia ma 93 studentów.
Z myślą o kształceniu kadr dla branży lotniczej w roku 2019 przy uczelni działalność zainaugurował Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego. Wówczas jeszcze dysponujący dwoma polowymi hangarami, trawiastym pasem startowym i trzema samolotami.
- Obecnie nasza infrastruktura jest na poziomie światowego kształcenia – cieszy się prof. Arkadiusz Mężyk.
-
Politechnika od kilku lat istnieje obok innych ośrodków na runku
kształcenia w kierunkach lotniczych, ale dzisiejszą inwestycją
umocniliśmy naszą pozycję – dodaje
Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego
Towarzystwa
Lotniczego
i przewodniczący Rady Uczelni Politechniki Śląskiej.
Kapryśna aura już niestraszna. Będzie można się szkolić cały rok
Jak informuje uczelnia w jednym z nowo wybudowanych hangarów przechowywane będą samoloty, w drugim natomiast znajdować się będzie warsztat dla mechaników. Z obiektów korzystać będą pracownicy i studenci Politechniki Śląskiej, kształcący się na kierunkach Transport oraz Inżynieria Lotnicza i Kosmiczna. Realizowane będą tam zajęcia teoretyczne, warsztaty oraz przedsięwzięcia związane z przygotowaniem do praktycznego szkolenia pilotów i mechaników lotniczych.
– Nowe budynki są obiektami przystosowanymi do realizacji zadań szkoleniowych niezależnie od pory roku i doby. Dotychczas, z uwagi na niskie temperatury, od później jesieni do wczesnej wiosny, działalność ta była znacznie ograniczona. Oddanie obiektów pozwoli też na pełną centralizację działalności szkoleniowej i administracyjnej ośrodków lotniczych. Dotychczas korzystaliśmy m.in. z będących własnością Aeroklubu Gliwickiego i innych jednostek organizacyjnych Politechniki Śląskiej na terenie Gliwic – mówi dr hab. inż. pil. Jarosław Kozuba, dyrektor Centrum Kształcenia Kadr Lotniczych Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej.